Jethro & Suzanne.. Around the globe!!

The Outback

Hallo Nederland!

Hier een berichtje vanuit Alice Springs, midden in Australië. De afgelopen tijd hebben we veel gezien en gedaan en we kunnen niet anders zeggen dan dat de Outback een geweldige ervaring is! We zijn begonnen in Flinders Ranges, een mooi National Park waar we onder andere een berg hebben beklommen vanwaar we een mooi uitzicht hadden op de hele Wilpena Pound. Verder hebben we hier een aantal (onverharde) scenic routes gereden waarbij we veel wilde kangoeroes en emoes hebben gespot.

Flinders Ranges National Park

Vanaf hier hebben we één van de bekendste ‘dirt roads' van Australië genomen; de Oodnadatta Track. Via deze onverharde weg zijn we van Marree via Lake Eyre (het grootste zoutmeer van Australië dat zo goed als altijd droogstaat waardoor het een grote witte zoutvlakte wordt) en William Creek (het kleinste plaatsje van Australië met maar liefst 2 inwoners, maar ook met het grootste ‘cattle station' ter wereld) naar Oodnadatta, een Aboriginal dorpje gereden. Tijdens deze route stond er op een gegeven moment opeens een dingo midden op de weg. Hij leek er niet zo blij mee te zijn dat wij in zijn territorium waren en liet dat duidelijk merken door te blaffen en te huilen. Erg uniek!

Dingo op de Oodnadatta Track

Daarna zijn we via de Painted Desert over opnieuw een onverharde weg naar Coober Pedy gereden. Dit is een plaatsje waarvan een groot deel onder de grond is gebouwd ivm de hitte (oa een ondergrondse kerk, ondergrondse woningen en ondergrondse hotels) dat bekend staat om het opaal wat er opgegraven wordt.
Vanaf Coober Pedy zijn we over de Stuart Highway (die dwars door Australië loopt) omhoog gereden naar het Ayers Rock Resort, waar we 2 heerlijke nachten bij konden komen van de lange rit, de hitte en de vliegen (hiervan zijn er echt miljarden in de Outback, maar niet zoals in Nederland, dat ze af en toe op je been of arm gaan zitten, deze vliegen gaan allemaal midden in je gezicht zitten en dan het liefst in je oor, in je neus (echt waar), op je lip of midden in je oog. Gewoon echt niet te geloven.. En wegslaan helpt niet, ze komen gewoon weer terug, altijd weer. Mocht iemand zich dus afvragen wat de zwarte puntjes op ons gezicht zijn..). Dit resort ligt praktisch aan het welbekende Uluru-Kata Tjuta National Park en is door zijn monopolypositie normaal gesproken niet te betalen. Wij sliepen hier in een Deluxe Room van het Desert Gardens Hotel wat ons normaal gesproken $808,- zou hebben gekost, iets wat we dus nooit zouden doen. Wij hebben hiervoor dankzij de Australia Fair in Nederland heel wat minder voor betaald
Laughing
De 3 dagen dat wij toegang hadden tot het National Park was het ontzettend warm (rond de 40 graden). We wilden erg graag de rots beklimmen (als je er dan toch bent..), maar deze wandeling was helaas alle drie de dagen gesloten wegens te hoge temperaturen. Ook de mooiste wandeling bij Kata Tjuta (de Olga's) was om deze reden gesloten. Wel hebben we de ruim 12km lange wandeling om Uluru gedaan, waarbij je deze bijzondere rots dus van alle kanten ziet.

Sunset bij Uluru

Na veel te snel weer afscheid hebben te moeten nemen van de luxe zijn we weer in onze krappe veel te warme camper gestapt en zijn we via Kings Canyon en de West MacDonnell Ranges aangekomen in Alice Springs. Tot nu toe was het een prachtige route waarbij de camper ruim 900km aan dirt road heeft doorstaan (officieel niet toegestaan, dus dat wordt een behoorlijke schoonmaakbeurt binnenkort). Morgen beginnen we aan de lange rit naar Cairns dat aan de noordoostkust van Australië ligt. Tot de volgende keer.

Groetjes Jethro & Suzanne

The Breakaways

Marianne

G'day!

Weer een ontzettend mooi verhaal en prachtige foto's. Voor mij weer heel veel herkenbare plekjes dit keer. Wat geweldig dat jullie die tours rondom Ayers Rock, the Olga's en de Rimwalk bij Kings Canyon hebben gedaan. Wij hebben er echt van genoten, helemaal van de laatste. Die vonden wij 't mooiste.
Prachtig ook die foto's van de West MacDonnalranges. Daar zijn wij niet geweest, maar echt mooi.

Het is wel een hele rit hè?! Wij hebben het meeste dan van bovenaf uit het vliegtuig gezien en ik vond het erg indrukwekkend. Zo'n immens grote rode vlakte, waar geen eind aan lijkt te komen.

Hier wordt het steeds maar kouder en we krijgen zelfs sneeuw van de week. In het noorden is van 't weekend al het e.e.a. gevallen, dus koud, koud, koud!!!

Geniet van de tijd die komen gaat. Heel veel plezier en good luck met het 2000km stuk naar Cairns.

Grtz. Marianne

Joris & Barbara

zo wat een leuk verhaal weer! hier sneeuwt het nu en is het ijskoud (-10 deze week). Dus geniet maar van de 40 graden met vliegen. Tip: Tegen die vliegen moet je wijnkurken sparen en deze met touwtjes aan je hoed binden :D Wat vaker douchen kan ook helpen..

Ik had een tijd geleden ergens gelezen dat Ayers Rock permanent niet meer beklommen mag worden?

Gaan nu nog even jullie foto's bekijken, cheeers!

Leny CvS

Wat een geweldige foto's!!!