Jethro & Suzanne.. Around the globe!!

Ecuador: Montañita & whale watching

Hallo allemaal,

Vanuit een bewolkt, toeristisch en sfeervol Montañita ons eerste berichtje samen met de allereerste foto's van deze reis. Na een lange treinrit van Gronau naar Frankfurt werden we daar aangekomen zo weer naar buiten gebonjourd bij ons geboekte (en reeds betaalde) hotel; ze konden onze reservering niet vinden en wilden ons niet helpen. We proberen het maar van de positieve kant te zien; als we hiermee alle tegenslag gehad hebben wordt het een hele mooie reis

Laughing
. We slapen uiteindelijk voor veel te veel geld in 2 verschillende hotels en pakken woensdagochtend de metro naar het vliegveld: op naar Ecuador! Na een last minute visum voor de USA (Puerto Rico hoort immers bij Amerika en al zijn we er maar een uurtje, je komt er niet in zonder deze ‘Esta') vliegen we via San Juan (Puerto Rico) en Panama City naar Guayaquil waar we rond middernacht de 300 meter van vliegveld naar hostel te voet afleggen, best een beetje eng in deze 'gevaarlijkste stad van Ecuador' maar we komen veilig over. Hier kruipen we 5 minuten later tussen 4 andere reizigers in ons stapelbed om 5 uur daarna na een kopje koffie en een koude douche de bus te pakken richting de zuidwest kust van Ecuador met als bestemming het surfdorpje Montañita.

Helaas regent het als we aankomen, maar ondanks het miezerige weer zien we direct dat dit een gezellig en sfeervol plaatsje is met vele kraampjes, leuke barretjes en om elke hoek een ander ho(s)tel. Hier lopen we een tijdje met onze backpacks hostel in hostel uit en komen erachter dat je overal ongeveer hetzelfde betaalt. Omdat het niet stopt met regenen besluiten we dat we genoeg rondgesjouwd hebben en kiezen we voor een mooie kamer met uitzicht over zee in Hotel Pakaloro. De volgende dag verhuizen we alsnog naar een ander hotel waar we $5,- per nacht goedkoper uit zijn. Aangezien we nog 8 nachten te gaan hebben scheelt dit aardig wat en er zijn nog 2 voordelen: Hotel Sumpa ligt net buiten het centrum waar tot diep in de nacht gefeest wordt en het zit recht tegenover Mar Azul, de school waar we vanaf morgen een weekje spaans gaan leren.

Gisteren was het dan zover, de reden dat we zsm naar deze plek toe wilden: whale watching! We vertrekken 's ochtends iets na 9 uur met een busje richting Puerto Lopez waar we na het invullen van onze namen en wat spaanse uitleg (we hopen zo dat dat weekje spaans een beetje nut heeft, nu kijken we elkaar bij elke zin vragend aan) met zo'n 20 anderen op een bootje stappen, op naar de walvissen! Helaas komen we niet direct langs de ‘douane' voor Machalilla National Park en moeten we weer terug naar de kant om ontbrekende papieren op te halen. Inmiddels was Suus haar ontbijtje alweer kwijt, wat een geschommel

Undecided
, maar uiteindelijk komen we langs de douane en even later ook langs de ‘waterpolitie' en gaan we in volle vaart de open zee op. En niet zonder succes, na zo'n 20 minuten zien we in de verte tussen een aantal andere bootjes wat geplons en omhoog spuitend water: ballenas! Wat een indrukwekkende beesten zijn dat. We varen een tijdje met ze mee, ze zwemmen onder de boot door, springen af en toe uit het water en zwaaien met hun staart, echt helemaal geweldig om dat van zo dichtbij mee te maken
Laughing
. Jammer dat Suus zo ziek is en de helft van de tijd over boord hangt, maar al met al een geweldige ervaring! Via Isla Solango, een klein rotseilandje vol met ‘blue footed bubies', grappige vogels met knalblauwe poten varen we (thank God) terug naar het vaste land waar we na een uitgebreide lunch bij een van de gidsen thuis met het busje terugrijden naar Montañita. Ons doel is bereikt, we hebben walvissen gezien!

Whale watching Puerto Lopez

Het weer is helaas nog steeds niet best, het is bewolkt en af en toe miezert het en het is aardig fris. Vanaf morgen gaan we back to school, hopen dat het wat zonniger wordt zodat we na onze spaanse lessen lekker kunnen ontspannen op het mooie strand van Montañita
!

Groetjes Jethro & Suzanne

Whale watching Puerto Lopez

Miriam

Joepieieieieie!!!! gelukt

Marcelle

Hola amigos, super zeg de walvissen!!! En hoe dichtbij ook, geweldig!Heel veel succes en plezier komende week op school, na de tijd lekker relaxen in jullie mooie hotel :-)
Besosss

tamara

heel bijzonder! Wat een prachtige beesten. Geniet er samen weer lekker van!

tamara

oh ja, nog een tip tegen zeeziekte...(heb ik veel ervaring mee, veel tijd op schepen/boten doorgebracht) een groen appeltje (granny) eten en goed naar de horizon kijken helpt over het algemeen goed. (eventueel nog een reistabletje erbij en het gaat helemaal goed)

Kristel

Gaaf zeg die walvissen! Super. Nu maar goed jullie best doen op school en daarna lekker verder reizen :-)
Veel plezier!

Joris

Vet hoor Jethro! Op de foto te zien trekt de kots van Suus ze aan, en kwamen ze mooi dichtbij!

Marianne

Wauw, wat geweldig zeg om die beesten van zo dichtbij te zien. Wat een joekels ;-)). Succes van de week met jullie weekje Spaans en ik zie weer uit naar jullie nieuwe verhalen. Xx