Jethro & Suzanne.. Around the globe!!

Een weekje Pasen in Chili

Tijdens onze trip door Zuid-Amerika willen we het kleine en bijzondere stukje Chili midden in de Stille Oceaan, ruim 3500km ten westen van het vaste land, niet overslaan; we gaan een weekje kamperen op Paaseiland! Dit bijzondere plekje dankt zijn naam aan de nederlandse admiraal Jacob Roggeveen, die op 1e Paasdag 1722 als eerste Europeaan voet zette op dit eiland. In verschillende talen wordt hieraan herinnerd: in het spaans is het Isla de Pascua, de Fransen noemen het Île de Paque en de engelstalige versie is Easter Island. De Polynesische naam is Rapa Nui, een naam die de bevolking zowel zichzelf als het eiland gegeven heeft en letterlijk ‘Grote Rots' betekent.
Alles op dit kleine eiland is ‘MUY caro' (oftewel uitzonderlijk duur), een eigen kamer of zelfs een krappe dorm zit er hier voor ons backpackers niet in. Maar.. het eiland heeft een camping, aan zee

Cool
; we besluiten deze week de nachten door te brengen in een (krap) slaapzakje op een (dun) matje in een (zeer klein) koepeltentje, die al voor de helft gevuld is met onze 2 backpacks. Niet erg comfortabel, wel een bijzondere en betaalbare manier om dit toch wel mysterieuze eilandje te kunnen verkennen.

Ons campingplekje

Het weer is redelijk, met af en toe een bui, veel wolken, maar ook af en toe een heerlijk zonnetje en op heldere dagen is de zonsondergang vanaf ons campingplekje prachtig, met de hoge golven die tegen de rotsen slaan en de zon die langzaam in de zee verdwijnt. We maken een aantal wandelingen, bekijken de 2 vulkanen Rano Kau en Rano Raraku, huren een scootertje waarmee we het hele eiland rondcrossen, langs de verschillende ‘moai's', de grote beelden gemaakt van vulkaansteen waar dit eiland bekend om is en brengen een bezoekje aan Anakena, een prachtig groot wit strand omringd door palmbomen. We zijn zo slim geweest om in Peru de nodige inkopen te doen om deze week betaalbaar te houden en bereiden iedere avond ons maaltje in de keuken van de camping tussen de rest van de campinggasten. Moe maar voldaan vliegen we na een week weer terug naar het vaste land van Peru, het was een bijzondere week op een bijzonder plekje die we niet hadden willen missen.

Groetjes van ons

Ahu Tongariki