Jethro & Suzanne.. Around the globe!!

Last but not least.. South Africa!

Zoals de meesten van jullie inmiddels weten, hebben we onze reis redelijk abrupt moeten onderbreken, maar na een tijdje thuis te zijn geweest hebben we besloten om voordat het werkende leven weer begint onze vrije tijd nog één keer te besteden aan waar die eigenlijk voor bedoeld was; reizen. En we sluiten onze reisperiode niet met de minste bestemming af, we gaan 1,5 maand lang Zuid-Afrika verkennen!

Het eerste wat ons opvalt bij aankomst op het vliegveld van Johannesburg is dat iedereen zingt, van de douanier die ons paspoort aanvult met een nieuwe stempel, tot de toiletjuffrouw, het lijkt erop dat ze het naar hun zin hebben. We halen ons gehuurde autootje op, een leuke Kia Picanto waar onze bagage inclusief kampeeruitrusting net allemaal in past, en rijden het zonovergoten landschap in richting Graskop, zo’n 6 uur rijden in noordoostelijke richting.

De eerste paar dagen staan in het teken van wandelen. We laten ons niet tegenhouden door het slechte weer en leggen heel wat kilometers af door dichte bossen, langs diepe kloven en naar indrukwekkende watervallen en zitten er zo al snel weer helemaal in. We rijden de prachtige Panorama Route, langs de Blyde River Canyon en eindigen in Phalaborwa, zo’n 2 km van één van de noordelijke ingangen van Kruger National Park. We gaan wilde dieren spotten, 3 dagen lang van 06.00u ’s ochtends tot 18.00u ’s avonds, hobbelend over onverharde weggetjes tussen de vaak dichtbegroeide struiken op zoek naar enige beweging. Het is vooral in het noordelijke deel mooi rustig in het park en het is erg leuk om al speurend om je heen langzaam rond te rijden met de kans dat er opeens een olifant naast je staat. En dat gebeurt! Al moeten we soms veel geduld opbrengen, af en toe staan we opeens oog in oog met een buffel, loopt er een giraffe op z’n dooie gemakje voor onze auto langs of ligt er een (joekel van een) neushoorn een middagdutje te doen in het kleine plekje schaduw midden op de weg. We overnachten in 2 verschillende rest camps in het park, 1x in een safaritent en 1x in een rondavel (rond stenen hutje met rieten dak) om de volgende ochtend weer heel vroeg op pad te gaan. Het zijn 3 vermoeiende maar bijzondere dagen, waarin we veel verschillende dieren spotten, waaronder 80% van de Big 5 (ja, dat zijn er 4).

Giraffe in Kruger National Park

Vanaf de meest zuidelijke uitgang van het park vervolgen we onze weg via Swaziland (waar die dag toevallig de koning jarig is, maar we besluiten die chaos maar te mijden) naar St. Lucia in de wetlands aan de oostkust. Hier wandelen we wat langs de kust en gaan we een dagje naar Hluhluwe-iMfolozi Park, opnieuw een dagje op zoek naar alle wilde dieren die dit land rijk is. Hier zien we oa zebra’s, impala’s, olifanten, wildebeasts, giraffen, buffels, kudu’s, warthogs (Pumba! J) en veel neushoorns, sommige zelfs met jong. Heel mooi om zoveel bijzondere dieren van zo dichtbij in hun natuurlijke leefomgeving te zien.

De volgende bestemming is de uitgestrekte bergketen van de Drakensbergen, op de grens met Lesotho. We slapen 4 nachten in ons tentje op de camping van Bergville, een klein plaatsje op een uurtje rijden van het noordelijke deel, van waar we verschillende delen van deze prachtige omgeving verkennen. De dagen zijn in Zuid-Afrika helaas erg kort, om 18.00u is het elke dag pikdonker, dus we koken vaak enigszins op de gok op onze campinggasjes. Op de camping maken we ’s avonds een kampvuurtje in de metalen korf (die eigenlijk dient als braai, oftewel barbecue) die we tot onze beschikking hebben, voordat we dik ingepakt ons slaapzakje inkruipen; de nachten zijn hier ontzettend koud! Na 4 nachten zijn we er dan ook wel klaar mee en is het tijd om richting de zuidkust te gaan. We maken nog een stop op de Sani Pass, de hoogste grensovergang met Lesotho op 2865m, maar mogen met onze Kia 1.0 helaas niet verder dan de Zuid-Afrikaanse grenspost, de laatste 8 km tot de grens schijnen te steil en te gevaarlijk te zijn en mogen alleen gereden worden met een 4WD. We moeten Lesotho dus helaas skippen en rijden voorzichtig de hobbelige weg door de prachtige groene bergen weer naar beneden. Daar slapen we een nachtje om de volgende ochtend door te rijden naar de Wild Coast waar we het eind van de middag aankomen in Coffee Bay. Dit blijkt een apart dorpje met veel blowende reggae-figuren en andere ongure gasten, dus na een nachtje in een pikdonkere safaritent in een vaag hostel (Jah Drums, de naam zegt het al, een hele avond een ‘live-trommel-concert’), hebben we het hier wel gezien en rijden we via het bekende ‘Hole in the Wall’ (juist ja, een gat in een rots, maar wel op natuurlijke wijze ontstaan door de alsmaar inbeukende golven) over de soms bijna onmogelijke onverharde wegen naar Cintsa, helemaal aan de westkant van de Wild Coast. Onderweg worden we aangehouden voor verkeerd inhalen en krijgen we een bekeuring van 1500 Rand (zo’n €140,-), waarbij de vriendelijke agent direct aangeeft dat ‘we don’t have to pay the whole amount’. Hij gaat akkoord met 200 Rand als we snel doorrijden, waar we (hoe corrupt ook) maar mee instemmen.

Royal Natal National Park

Cintsa is het eerste dorpje wat we tegenkomen waar veel (rijke) blanke mensen wonen, in belachelijk dikke kasten van huizen met uitzicht over de prachtige baai. Vandaag hebben we het andere deel van het dorp (de ‘community) meegemaakt waar we een ochtendje als vrijwilliger op een crèche hebben gewerkt. Leuke ervaring (voor een ochtend J) met allemaal schattige (en minder schattige) donkere kindjes om ons heen die vermaakt en gevoed moesten worden. We slapen hier (wederom) in een safaritent, dit keer mét licht en met een veranda met schitterend uitzicht over de baai. Morgen rijden we verder langs de kust richting het westen, waar onze eerstvolgende stop Addo zal zijn, op zo’n 10km van het Addo Elephant Park. Hier gaan we, naast de olifant die hier wsl te vinden zal zijn, op zoek naar de laatste van de Big 5, de leeuw, die we als enige (al wel gehoord maar) nog niet gespot hebben. Fingers crossed!

Groetjes Jethro & Suzanne

Community Creche Cintsa